Kupujesz nieruchomość jako osoba fizyczna? Nie zapomnij o formalnościach związanych z opodatkowaniem domu, mieszkania lub działki! Sprawdź, jak prawidłowo wypełnić dokumenty rozliczeniowe, do jakiego organu podatkowego je złożyć oraz jak zrobić to szybko i sprawnie przez Internet!
Podatek od nieruchomości online
Każdego roku administracja skarbowa wprowadza coraz więcej rozwiązań mających ułatwić podatnikom szybkie rozliczenia. Online można też wypełnić i przesłać do właściwego urzędu gminy informację o nieruchomościach i obiektach budowlanych IN-1. Służy do tego platforma ePUAP – bezpłatny system rządowy, w którym wystarczy dokonać weryfikacji tożsamości Profilem Zaufanym lub podpisem kwalifikowanym.
Przez Internet można też złożyć informację o nieruchomościach i obiektach budowlanych. To dokument wypełniany przez osoby fizyczne, w przypadku:
- Zakupu gruntu, obiektu budowlanego lub jego części
- Podpisania umowy użytkowania wieczystego gruntów
- Posiadania samoistnego lub zależnego
Jak złożyć IN-1 online? Wypełniony dokument wystarczy przesłać przez wspomnianą platformę. Warto jednak zwrócić uwagę na narzędzie, które pomaga w samym sporządzaniu dokumentów – kreator Przyjaznych Deklaracji.
Jak korzystać z kreatora online?
Prawidłowe przygotowanie dokumentów do rozliczenia podatku od nieruchomości bywa wyzwaniem – szczególnie dla podatników, którzy robią to po raz pierwszy lub nie mają w tym zakresie dużego doświadczenia.
Jak korzystać z kreatora online? Wystarczy wejść na stronę Przyjaznych Deklaracji, wybrać odpowiedni dokument, a następnie podać wszystkie informacje wymagane przez system. Kreator zapewnia praktyczne wskazówki i podpowiedzi, automatycznie uzupełnia pola, a w razie potrzeby informuje o błędach do poprawienia lub brakach.
Dużą zaletą tego rozwiązania jest możliwość sporządzenia dokumentów bez wychodzenia z domu lub biura. Nie trzeba stać w kolejkach do urzędu lub na poczcie. Oczywiście zwolennicy tradycyjnych rozwiązań nie muszą korzystać z wysyłki online. Przygotowaną z pomocą kreatora informację wraz z załącznikami mogą też wydrukować, odręcznie podpisać i dostarczyć do organu podatkowego w tradycyjnej formie papierowej.
Gdzie złożyć informację IN-1?
Informację o nieruchomościach i obiektach budowlanych IN-1 złóż do urzędu miasta lub gminy właściwego według adresu działki lub obiektu. Nie ma tu znaczenia Twoje aktualne miejsce zamieszkania lub siedziba firmy. Możliwość przekazania dokumentów elektronicznie szczególnie cenią podatnicy, którzy zakupili nieruchomość daleko od swojego miejsca zamieszkania.
Na przekazanie wypełnionych dokumentów osoba fizyczna ma 14 dni, licząc od zakupu nieruchomości lub zaistnienia innych okoliczności powodujących obowiązek podatkowy. W odpowiedzi na otrzymaną IN-1 urząd gminy wydaje decyzję o wymiarze podatku do zapłaty. Dokument ten zawiera także informacje o terminach i kwotach rat oraz numerze rachunku do przelewu. W większości gmin istnieje też możliwość płatności gotówkowej – w kasie urzędu lub u inkasenta.
Informacji IN-1 nie trzeba składać co roku. Na podstawie posiadanych danych urząd w każdym pierwszym kwartale wydaje nową decyzję, uwzględniającą m.in. zmiany stawek podatkowych.
– Artykuł sponsorowany