Jest pismo do ministra infrastruktury – chodzi o dworzec kolejowy

Transport kolejowy w Kołobrzegu to temat, który co jakiś czas ożywa na nowo. Tym razem tę kwestię porusza Kołobrzeska Izba Gospodarcza.

W tej sprawie skierowała pismo do Ministra Infrastruktury Dariusza Klimczaka. Jego treść publikujemy w całości.

Jako Kołobrzeska Izba Gospodarcza dostrzegamy konieczność włączenia się do dyskusji w temacie rozwoju transportu kolejowego w Kołobrzegu i okolicach, gdyż obecnie podejmowane decyzje będą miały bardzo wymierny i nieodwracalny skutek w przyszłości dla naszego uzdrowiskowego miasta. Kołobrzeg ma być komunikowany jako miasto nowoczesne, patrzące w przyszłość, z ogromnym potencjałem do rozwoju. Kluczowym pojęciem opisującym tę koncepcje jest smart city. Nasze miejsce na mapie, rozpoznawalność, otwartość – daje nam wyjątkową pozycję. Śmiało możemy pretendować do ligi najlepszych miast europejskich: wygodnych, z cudownym klimatem. Chcemy robić to w sposób nowoczesny, przyjazny i atrakcyjny,  z poszanowaniem natury.  Stawiamy na rozwój – mądry, dający komfort życia, harmonijny i różnorodny. Powyższe zapisy współgrają ze strategią SmartCity, Gminnym Programem Rewitalizacji, a także Studium możliwości poszerzenia profilu gospodarczego miasta Kołobrzeg.

Kołobrzeska Izba Gospodarcza popiera koncepcję, dotyczącą nowego węzła kolejowego, która wydaje się być optymalnym rozwiązaniem dla rozwoju regionu i miasta. Mając    na uwadze perspektywę oddziaływania tej inwestycji oraz jej olbrzymią wagę dla lokalnej społeczności i przyjeżdżających tu turystów, sądzimy, że warto rozważyć naszą propozycję. Pragniemy zwrócić szczególną uwagę na usytuowanie dworca kolejowego, który w sytuacji zwiększonego ruchu kolejowego wygeneruje również zwiększony ruch kołowy i pieszy w związku z obsługą tu przybywających podróżnych. W chwili obecnej, w okresie sezonu letniego, miasto ma ogromne problemy komunikacyjne, a dalsza rozbudowa dworca w tym miejscu na pewno je pogłębi. Natomiast sam rozwój torów kolejowych przy bezpośrednim sąsiedztwie strefy uzdrowiskowej A jest niekorzystny, a możliwy teren, który mógłby być w przyszłości zagospodarowany na parkingi, tereny zielone i inne usługi służące dla mieszkańców i turystów, zostanie zajęty bezpowrotnie przez koleje. Naszym zdaniem należy rozważyć możliwość przeniesienia dworca kolejowego oraz powstanie parkingu buforowego i tym samym stworzenie nowoczesnego centrum komunikacyjnego miasta Kołobrzeg dla ruchu kołowego i kolejowego. Natomiast w kwestii obecnego dworca, proponujemy rozważenie przyjęcia długofalowej koncepcji rozwoju miasta i regionu w oparciu o szynowe połączenia podmiejskie – (Szybka kolej miejska) pozwalające również  w przyszłości na połączenie Kołobrzegu z okolicznymi miejscowościami nadmorskimi, które byłoby bardzo korzystne zarówno dla mieszkańców jak i turystów. Wprowadzenie takiego rozwiązania miałoby ogromny wpływ na ograniczenie ruchu kołowego w mieście i regionie, czyniąc go bardziej ekologicznym i przyjaznym. Wewnętrzne przystanki w mieście – Radzikowo, Sienkiewicza, Stadion, Centrum, Myśliwska, Wschodnia zapewniłyby znakomitą, szybką i bezkolizyjną komunikację śródmiejską, co będzie wymiernie służyło dla społeczności lokalnej i przybywających tutaj turystów. Należy zaznaczyć, iż istnieje pilna potrzeba rozwoju systemu komunikacji miejskiej i włączenie w to podmiejskiego ruchu kolejowego.  Pomoże to znacząco rozwiązać problemy komunikacyjne miasta.

Chętnie przedstawimy wstępne założenia naszej koncepcji szerszemu gronu decydentów i ekspertów. W/w koncepcja posiada rekomendację członków  naszej Izby.

Z wyrazami szacunku

Aleksander Bolko

Prezes Zarządu

Kołobrzeskiej Izby Gospodarczej

Komentarze