Na co uważać na pokazach? Odpowiada Powiatowy Rzecznik Konsumentów w Kołobrzegu

W ostatnich latach sposób sprzedaży produktów na tzw. pokazach znacznie się zmienił. Zgłaszają się do mnie konsumenci, którzy brali udział w spotkaniu zorganizowanym w restauracji, hotelu lub ośrodku wczasowym w Kołobrzegu.

Większość mieszkańców jest rozczarowana i zdziwiona formą spotkania, bowiem telefonicznie otrzymali zaproszenie na różnego rodzaju badania – przykładowo na badanie wzroku czy wydolności oddechowej i krążeniowej. Na miejscu, w trakcie spotkania okazywało się, że badanie to pretekst, w rzeczywistości chodzi o sprzedaż towarów, a nawet usług. Firmy organizujące takie pokazy mają na celu głównie sprzedaż materacy, mat a nawet odkurzaczy i rowerów. Coraz częściej umowa obejmuje również pobyt w ośrodku wypoczynkowym z pakietem badań i opieką pielęgniarsko – lekarską. Koszt takiej umowy to łącznie ok. 14 – 15 tysięcy złotych. Konsumenci najczęściej zostają również namówieni na zawarcie umowy kredytu. W obecnej chwili koszty kredytów konsumenckich są bardzo wysokie i niejednokrotnie łączny koszt zakupu na kredyt przekracza 20 tys. złotych.

Nie mogę ograniczyć konsumentom prawa do zawierania umów i uczestniczenia w takich spotkaniach, ale apeluję o rozwagę i zastanowienie przed podpisaniem umowy. Analizowałam z konsumentami wiele umów i często wartość produktów jest znacznie wyższa niż w przypadku ich zakupu np. w sklepie stacjonarnym czy internetowym.

Jeżeli zdarzy się, że konsument będzie chciał zrezygnować z umowy sprzedaż i umowy kredytu to art. 27 ustawy o prawach konsumenta umożliwia w terminie 14 dni na odstąpienie od umowy zawartej poza lokalem przedsiębiorstwa. Oznacza to, że bez podania przyczyny kupujący może wysłać do sprzedawcy pismo o odstąpieniu od umowy sprzedaży i umowa będzie uważana za niezawartą. Automatycznie, umowa o kredyt również zostanie rozwiązana. Ważne jest, aby zwrócić towary na podany przez sprzedawcę adres.

Sprzedawcy często próbują wprowadzić konsumentów w błąd informując, że nie mają prawa rozwiązać umowy, gdyż przedmiotem zakupu były produkty lub usługi medyczne. W takiej sytuacji, proponuję wysłać do sprzedawcy pismo o odstąpieniu w terminie 14 dni, a gdy sprzedawca będzie kwestionował prawo do zwrotu towaru, skorzystać z mojej – rzecznika konsumentów – pomocy.

Aneta Cieślicka

Powiatowy Rzecznik Konsumentów w Kołobrzegu

Komentarze