Nowa morska hybryda przyjedzie pod latarnię morską

Kolejny dwunapędowy pociąg, w specjalnych morskich barwach już za kilka dni rozpocznie kursy po Pomorzu Zachodnim.

Prezentacja pojazdu odbędzie się 14. lipca w Kołobrzegu. Miłośnicy kolei i pięknych zachodniopomorskich kurortów mogą ten dzień spędzić naprawdę hybrydowo – na plaży, na promenadzie i w pachnącym nowością szynobusie, który tuż przed godziną 11 ma dotrzeć w okolice latarni morskiej. Około godz. 11.30 rozpocznie się event w kolejowo-marynistycznym klimacie. W programie ( do godz. 14) atrakcje dla dzieci, fotobudka, konkursy, upominki, zabawa przy muzyce. Będzie też okazja spotkać pirata.

 Hybrydowego taboru na Pomorzu Zachodnim przybywa. Do kursujących od stycznia br. bursztynowego i zielonego dołącza wyjątkowy morski pociąg. Obecnie hybrydy kursują tylko na trasie Szczecin – Kołobrzeg, ale będą obsługiwać również inne połączenia (m.in. do Szczecinka), gdzie część linii jest niezelektryfikowana. Podwójny napęd to duże ułatwienie w organizacji przewozów kolejowych, a przede wszystkim komfort i bezpieczeństwo podróżnych.

Po ubiegłorocznym zakupie dwóch pociągów hybrydowych Zarząd Województwa zdecydował o zamówieniu jeszcze pięciu takich pojazdów. Koszty? 100 mln zł netto. Dostawy zaplanowano etapami. „Morski” to trzecia hybryda dla Pomorza Zachodniego. Czwarta również już jest gotowa i wkrótce zostanie włączona do eksploatacji. Pojazdy są wyposażone w klimatyzację, internet bezprzewodowy, monitoring, elektroniczny system informacji pasażerskiej, sygnalizację przeciwpożarową, defibrylator, rampy ładunkowe dla wózków itd. Przewidziano w nich 150 miejsc siedzących plus 160 stojących oraz przestrzeń do przewozu rowerów.

Producentem dwunapędowych zespołów trakcyjnych 36 WEh (o oznaczeniu kolejowym EN63H) jest nowosądecki NEWAG S.A. Hybrydowy napęd tworzy silnik trakcyjny (1600 kW) zasilany z sieci elektrycznej za pomocą odbieraka prądu oraz jednostka napędowa składająca się z dwóch silników spalinowych i generatora prądu. Pojazdy wyposażone są w najnowocześniejsze systemy bezpieczeństwa ruchu, a ich maksymalna prędkość to: 160 km/h (napęd z sieci trakcyjnej) i 120 km/h (silniki diesla).

 

Komentarze