Oszukali go „na pracownika banku”. Stracił ponad 100 tysięcy złotych

Oszuści działający metodą ,,na pracownika infolinii banku” nie odpuszczają. Wczoraj mieszkaniec powiatu kołobrzeskiego zgłosił, że padł ofiarą oszustów i stracił ponad 100 tysięcy złotych. Przestępcy posługują się różnymi legendami, ale cel jest jeden. Chodzi o to, by skłonić ofiarę do zalogowania się na konto bankowe i nakłonienie do wykonania transakcji metodą BLIK.

Wszystko zaczyna się od odebrania telefonu od rzekomego pracownika infolinii banku, który wskazuje, że chce zweryfikować wniosek kredytowy, którego poszkodowany nie składał albo rzekomy pracownik banku wykrył podejrzany przelew czy transakcję lub ma informację, że doszło do włamania na nasze konto. W każdym przypadku punktem wyjściowym dla przestępców jest namówienie do zalogowania się na aplikację banku i wykonanie transakcji metodą na BLIKA lub na instalowanie aplikacji pozwalającej na zdalną obsługę urządzenia, z którego korzystamy w bankowości internetowej.

Tym razem było podobnie, do pokrzywdzonego zadzwonił sprawca, podając się za pracownika banku, informując go, że ktoś próbuje zaciągnąć pożyczkę na jego dane osobowe. Następnie sprawca nakłonił pokrzywdzonego, aby dokonał transakcję BLIK, celem zabezpieczenia swoich środków finansowych. W kolejnym etapie sprawca wypłaca środki w stacjonarnych bankomatach, a finalnie kontakt z nim się urywa.

Kołobrzescy policjanci apelują o zachowanie ostrożności i radzą, jak nie paść ofiarą oszustów:

  • Bądź ostrożny w kontaktach telefonicznych z nieznajomymi, nawet gdy przedstawiają się jako pracownicy banku.
  • Chroń swoje dane, w tym również numery telefonów.
  • Nie instaluj dodatkowych programów na urządzeniach, z których logujesz się do bankowości elektronicznej. Czerwona lampka powinna zapalić się, zwłaszcza gdy osoba podająca się za pracownika banku wymaga zainstalowania jakiegokolwiek oprogramowania czy aplikacji do zdalnej obsługi telefonu komórkowego lub pulpitu. W takiej sytuacji rozłącz się i najlepiej z innego aparatu telefonicznego zadzwoń do biura obsługi klienta banku.
  • Nie udostępniaj nikomu swoich danych do logowania w internetowym systemie bankowości elektronicznej, nawet pracownikom banku.
  • Nie przekazuj kodów mobilnej płatności ani nie autoryzuj przelewów, których sam nie wykonujesz.
  • Nie otwieraj przesłanych linków, nie znając ich nadawcy ani zawartości.
  • Podejrzewając, że ktoś próbuje Cię oszukać, natychmiast powiadom Policję.

Komentarze