Budowa drogi ekspresowej S10 w województwie zachodniopomorskim wchodzi w decydującą fazę. Wojewoda Zachodniopomorski wydał decyzje o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla dwóch odcinków trasy: Stargard – Recz (13,8 km) oraz Recz – Suchań (19,6 km). To pierwsze pozwolenia spośród siedmiu fragmentów przygotowywanych na trasie Szczecin – Wałcz.
Start prac budowlanych
Decyzja ZRID otwiera drogę do rozpoczęcia robót. W ciągu 30 dni wykonawcy przejmą plac budowy, co pozwoli na rozpoczęcie pierwszych działań w terenie. Początkowy etap obejmie m.in. rozpoznanie saperskie, pomiary geodezyjne oraz kontynuację ratunkowych badań archeologicznych.
Formalnie roboty mogą ruszyć od razu, jednak od 16 grudnia obowiązuje przerwa zimowa. Oznacza to, że pełnoskalowe prace budowlane ruszą wiosną 2025 roku.
Odszkodowania dla właścicieli nieruchomości
Wydanie ZRID rozpoczyna również procedurę odszkodowawczą. Rzeczoznawcy powołani przez wojewodę przygotują operaty szacunkowe dla nieruchomości przejmowanych pod budowę drogi. Po zakończeniu prac wyceny wojewoda wyda decyzje odszkodowawcze, a środki wypłaci GDDKiA.
100 kilometrów S10 w realizacji
W latach 2024–2025 podpisano umowy na realizację siedmiu odcinków S10 pomiędzy Szczecinem a Wałczem, w formule „Projektuj i buduj”. W tym roku wykonawcy składali wnioski o wydanie decyzji ZRID dla poszczególnych fragmentów trasy. Procedury dla pozostałych pięciu odcinków trwają, a kolejne decyzje spodziewane są na początku 2025 roku.
Ostatnim odcinkiem, który otrzyma pozwolenie, będzie Szczecin Kijewo – Szczecin Zdunowo. Wniosek trafił do wojewody pod koniec listopada, a decyzja powinna zapaść w połowie przyszłego roku.
Jeśli wszystkie procedury zakończą się zgodnie z planem, w 2025 roku na odcinku S10 między Szczecinem a Wałczem powstanie budowa o łącznej długości około 100 km. Zakończenie prac na całej trasie przewidziano na koniec 2028 roku.
Odcinek Stargard – Suchań
Wartość tego fragmentu inwestycji to ponad 450 mln zł. Wykonawcą jest firma Budimex, z którą umowę podpisano w lipcu 2023 r. Wniosek o ZRID trafił do wojewody w maju 2024 r.
Nowa droga zacznie się na węźle Stargard Wschód, gdzie obecnie kończy się S10. Następnie pobiegnie po północnej stronie obecnej DK10. W rejonie miejscowości Tychowo powstanie para MOP-ów z rezerwą pod stację paliw i restaurację. S10 ominie od północy Krąpiel, gdzie powstanie nowy węzeł drogowy. Odcinek zakończy się tuż przed węzłem Suchań.
W ramach inwestycji zaplanowano:
-
węzeł Krąpiel,
-
parę MOP-ów Tychowo,
-
8 wiaduktów,
-
6 przejść dolnych i 1 przejście górne dla zwierząt.
Odcinek Suchań – Recz
Kontrakt o wartości 667,5 mln zł podpisano w maju 2023 r. Wykonawcą jest Grupa Mirbud, a wniosek o ZRID złożono w marcu 2024 r.
Trasa rozpocznie się przed węzłem Suchań i na całej długości będzie biegła po nowym śladzie, na północ od obecnej DK10. Ominie od północy Wapnicę i Recz. Węzeł drogowy Recz powstanie na przecięciu z drogą wojewódzką nr 151, a odcinek zakończy się około kilometr dalej.
Projekt obejmuje:
-
budowę węzłów Suchań i Recz,
-
14 obiektów mostowych (11 wiaduktów, 2 estakady, 1 most),
-
2 przejścia dolne dla zwierząt.
Rozpoczęcie budowy pierwszych dwóch odcinków S10 to ważny krok na drodze do usprawnienia połączeń drogowych w regionie. Po ukończeniu inwestycji trasa znacząco poprawi komfort i bezpieczeństwo podróży między Szczecinem a wschodnią częścią kraju.
