S3 w całości otwarta – ekspresówką od Bałtyku po granicę z Czechami

Od teraz kierowcy mogą przejechać drogą ekspresową S3 na całej długości – od Świnoujścia nad Bałtykiem aż do Lubawki przy granicy z Czechami. Ostatni brakujący fragment trasy – odcinek Świnoujście–Troszyn (33 km) – właśnie został udostępniony do ruchu.

Odcinek Świnoujście–Troszyn ukończony

Budowę podzielono na dwa etapy: Świnoujście–Dargobądz i Dargobądz–Troszyn. Umowy podpisano w 2020 roku, a prace ruszyły na początku 2022 roku. Koszt inwestycji to ok. 1,76 mld zł, z czego ponad 750 mln zł pokryły fundusze unijne (FEnIKS).

Nowa trasa w dużej mierze przebiega w śladzie starej DK3, co wymagało zmian w organizacji ruchu w trakcie prac. Kolejne fragmenty udostępniano stopniowo od maja 2025 r., a 7 października udostępniono ostatni odcinek między Wolinem a Troszynem.

Końcowe prace w toku

Choć główna jezdnia jest już dostępna, wykonawcy kontynuują prace przy drogach serwisowych, zieleni, Miejscach Obsługi Podróżnych oraz Obwodzie Utrzymania Drogi. Do końca roku planowane jest także zakończenie robót m.in. przy ul. Mickiewicza w Wolinie oraz demontaż wytwórni asfaltu przy węźle Świnoujście Terminal LNG.

S3 – kluczowy korytarz transportowy Europy

S3 to część Transeuropejskiego Korytarza Bałtyk–Adriatyk i międzynarodowej trasy E65 (Malmö–Chania). Trasa jest kluczowa dla działalności portów Szczecin–Świnoujście i połączeń promowych do Skandynawii, ale także dla turystyki i transportu w regionie.

Po stronie czeskiej trwa budowa 21-kilometrowego odcinka autostrady D11, który w przyszłym roku połączy się z polską S3, a w kolejnych latach umożliwi szybkie połączenie z siecią dróg Europy Południowej.

18 lat budowy – od projektu do realizacji

Budowa S3 rozpoczęła się w 2007 r. na odcinku Szczecin–Gorzów Wlkp. i trwała etapami przez kolejne lata. Kolejne fragmenty powstawały w województwach lubuskim i dolnośląskim, a ostatnim trudnym etapem była budowa tuneli w górach, w tym najdłuższego pozamiejskiego tunelu w Polsce (2,3 km).

W Zachodniopomorskiem inwestycje rozpoczęto od obwodnic (2011), a między 2017 a 2021 rokiem budowano kolejne fragmenty aż do Świnoujścia.

Podsumowanie

  • S3 ma łącznie 471 km długości (w tym 17 km wspólnie z A6)

  • Całkowity koszt: ponad 15 mld zł

  • Dofinansowanie z UE: ok. 7,7 mld zł

  • Trasa łączy Bałtyk z granicą z Czechami i siecią dróg Europy

Źródło: GDDKiA

 

Komentarze